Soňa Klepek Jonášová
Osobnost GREEN BRANDS Czech Republic 2022
Zakladatelka Institutu Cirkulární Ekonomiky (INCIEN) a popředná osobnost české udržitelnosti
Soňa Klepek Jonášová pochází z malé vesnice z rodiny sesedláckou historií a péče o přírodu pro ni byla vždy součástí života, proto cesty k udržitelnosti nebyly složité. Když téma začala nahlížet pragmatičtěji, rozhodla se v 18 letech studovat zemědělské inženýrství. V době stavební krize si Soňa uvědomovala, že zemědělství bude potřeba vždycky. Dnes se ukazuje, že studovat zemědělský obor bylo jedno z jejích nejlepších rozhodnutí, protože mít rád přírodu ještě neznamená, že ji člověk zná. Studium na vysoké doplnila hned několika
výjezdy do zahraničí. „Největší inspirací bylo studium a stáž ve Wageningenu, kde je jedna z nejlepších univerzit zaměřená na přírodní vědy. Velkým impulzem pro mě byl i dokument Domov aneb kam směřuje naše cesta, v němž francouzský režisér Yann Arthus-Bertrand prolétává nad planetou Zemí v balonu a ukazuje kontrasty nádhery přírodních úkazů a destruktivní síly člověka. Tyto impulzy složily to, čím jsem dnes,” vzpomíná Soňa.
Nejvíce energie Soňa získává ze spolupráce mezi jednotlivci a organizacemi se stejnou vizí. „Mám to štěstí, že v tématu se pohybují srdcaři a lidé, ze kterých se za ty roky stali moji přátelé. Moje práce je tak pro mě cestou, jak být v kontaktu s lidmi, kterými se chci sama obklopovat,” usmívá se.
Motivací jsou pro ni také konkrétní výsledky. Ten, kdo dlouhodobě sleduje diskurz tématu, vidí v něm obrovské změny. Téma udržitelnosti se stalo prioritou firem, věnují se jí města, obce, regiony a vznikají konkrétní projekty, které jsou vlajkovými loděmi. Soniným vzorem je pan profesor Moldan. Témata, která ještě dnes nejsou dotažená, otevíral již přes 30 nebo 40 lety v době, kdy se naplno roztočila kola spotřebitelské revoluce.
V době, kdy INCIEN založila, neznala žádné bariéry. Měla vizi organizace, která rozproudí téma cirkularity v Česku a přiznává, že kdyby věděla, co všechno ji čeká, nikdy by k tomu asi neměla odvahu. Pokud se ale člověk vydá s energií a odhodláním do neznámých, každý den nových a zajímavých vod, nejde udělat krok zpět. Soňa je pyšná, že to nikdy nevzdala. Nyní předává INCIEN nové generaci v čele s Pavlem Zedníčkem, který měl odvahu přebrat od Soni rozjetý vlak, zpomalit ho, začít přenastavovat klíčové procesy a připravit jej na novou vlnu růstu i v rámci mezinárodního působení.
Podle Soni existují firmy, které mají ve svém čele vědomé lídry, kteří udržitelnost zavádějí již roky do produktů
a do inovací. Dávají ostatním jasně najevo, že jde o úspěšný byznys model. Do jiné skupiny však patří firmy, které mají perfektní PR a výborné výroční zprávy, ale je marné pídit se po konkrétních projektech. INCIEN pomáhá od začátku nejen firmám, ale i regionům s tím, aby svoje strategie stavěly na perfektních datech a znalosti počáteční situace. Vymýšlí nové cesty a spolupráce s dalšími firmami, které pak generují projekty s jasně měřitelným výsledkem, rozdmýchává ekologická témata a podporuje silné firmy potvrzením jejich správné cesty. Velmi k tomu přispívá i vznik Českého cirkulárního hotspotu, který propojuje firmy a organizace od roku 2022 organizovaně.
Aby byla značka podle Soni co nejúspěšnější a efektivní v oblasti udržitelnosti, měla by zastávat zásadní hodnoty. Tou první je pravdivost k sobě samým, tedy dělat jen ty kroky, které dávají skutečný smysl a jsou součástí jejich činnosti. Udržitelnost je efektivní využívání přírodních, energetických a lidských zdrojů tak, aby firmy a organizace fungovaly dlouhodobě. To se automaticky překlopí i do komunikace úspěchů bez natírání na zeleno. Dalšími hodnotami jsou i znalost a expertiza. Firmy si musí umět změřit svoje dopady a pracovat tam, kde to má největší smysl.
Desítky let se všichni orientujeme na peníze a finanční trhy, práci a půdu. Půda je celý přírodní ekosystém, který jsme vždy brali jako samozřejmost. A porozumět mu a pochopit si žádá znalosti, které často chybí. Uhlíková neutralita není jen o sázení stromů, ale o snižování emisí výroby a životního cyklu vlastních produktů. Nenahradí je ESG strategie, to jsou jen osnovy a rámce. Je potřeba naplnit je díky znalostem vědců, spolupráci s univerzitami a experty v oboru.
Soňa Klepek Jonášová za svou působivou angažovanost a vytrvalé úsilí získala ocenění osobnost GREEN BRAND Czech Republic 2022.
Program GREEN BRANDS je pro Soňu dalším impulzem k tomu, aby šířila při své práci osvětu o tom, že je potřeba udržitelnost stavět na datech, nejnovějších vědeckých informacích a práci s experty v oboru. „Není čas na prázdná slova, každý z nás si musí najít projekty s co největším pákovým efektem.
Být osobností v udržitelnosti s jistým kreditem či oceněním je tak velká výzva a závazek. A ten přijímám s pokorou, vděčností a odhodláním,” uzavírá Jonášová.