Porota – skupina lidí s kompetencemi na vysoké úrovni, která byla vytvořena za účelem dosáhnout konečného rozhodnutí, které nepodléhá žádnému vlivu!
V rámci celosvětově jedinečného třífázového procesu oceňování ekologicky udržitelných značek leží konečné rozhodnutí na členech poroty. Dobrovolně kontrolují všechny předložené validační dokumenty včetně příslušných hodnocení a činí nezávislé rozhodnutí.
Porota je složena z vysokých představitelů podnikatelských, vědeckých, mediálních, agenturních a environmentálních sdružení. Nyní bychom chtěli představit členy poroty současného procesu validace v České republice:
Členové odborné poroty GREEN BRANDS Czech Republik 2019/2020
prof. RNDr. Bedřich Moldan, CSc., dr.h.c.
Centrum pro otázky životního prostředí, Univerzita Karlova
Přimět lidi, či společnosti, aby byli k přírodě šetrnější, není vždy jednoduché. Mnohdy uvědomují, že dělají něco, co by dělat neměli, ale ke špatnému chování jsou donuceni (nebo si alespoň myslí, že jsou donuceni) ekonomickou nutností. Je povzbudzující vidět stále více společností, které svou odpovědnost chápou jako velkou výzvu a prokazují, že lze dosáhnout úspěchu i udržitelnou cestou.
Sandra Feltham
Pomoc firmám v naplňování jejich společenské odpovědnosti
První specializovaná CSR agentura v České republice
Je již prokázáno, že správná implementace udržitelnosti a CSR ve firmě jí pomůže nejen rychleji růst, dosáhnout vyššího profitu a spokojenějších zaměstnanců, ale podpoří firmu v tom, aby byla flexibilnější a uměla se lépe adaptovat na krize – což je v současnosti doslova nutnost.
Lenka Heuerová
Konzultační a podpůrná společnost v oblasti CSR a firemní udržitelnosti
Za posledních 50 let se lidstvo příliš zaměřilo na vidinu pohodlí a neomezeného růstu. Chceme výš, dál a rychleji a definitivně si tak podřezáváme větev pod svojí další existencí. Proto podporuji firmy, značky i služby, které pochopily závažnost doby a rozhodly se pro udržitelnou cestu. Certifikace „Zelené značky“ je čitelná cesta, jak na jejich kvalitu upozornit spotřebitele.
Vojtěch Kotecký
Centrum pro otázky životního prostředí, Univerzita Karlova
Dva a půl milionu českých zákazníků si v obchodě vybírá podle ekologické stopy výrobku. Jenomže většina spotřebitelů také v průzkumech říká, že není snadné ji rozpoznat. Proto potřebujeme programy, které obsáhnou složitá data o zboží a přetaví je do srozumitelného označení.
Eva Klánová
Vydavání časopisu Retail News
Odpovědná firma je i udržitelná firma. Podniká v souladu s etickými pricipy, rozvíjí dobré vztahy s obchodními partnery, pěčuje o své zaměstnance, podporuje region ve kterém působí a znaží se minimalizoat negativní dopady na životní prostředí. Cestou jak tyto své aktivity může najsnáze komunikovat obchodním partnerům i spotřebiteli jsou certifikace a ocenění jako například GREEN BRANDS.
Kateřina Urbánková
PRO-BIO – Svaz ekologických zemědělců
Jediné celostátní sdružení ekozemědělců, zpracovatelů a prodejců biopotravin
Pokud se nevydáme na cestu udržitelné produkce a spotřeby, do budoucna budeme mít velký problém. Jedině ekologické zemědělství nabízí odpověď na to, jak produkovat potraviny či krmiva trvale udržitelným způsobem, protože vyčerpanost konvenční půdy a produkce umělých hnojiv a pesticidů má své limity, na které již nyní naráží. Naopak zúrodňování toho nejcennějšího co máme, tedy půdy, dává naději do budoucna. Musíme přestat být sobci, začít myslet na další generace a mít jim co předat.
Peter Rakovský
Konzultační společnost pro životní prostředí a trvalou udržitelnost
Propojování podnikatelského myšlení so znalostmi z přírodných, technických a spoločenských věd je cesta, kterou ve spoločnosti Denkstatt uplatňujeme již od roku 1993. Preto jsme přesvědčeni, že oceňování společností, které prosazují udržitelný rozvoj, je nesmírně důležité. Nejen jako odměna za jejich dobrovolný příspěvek k ochraně životního prostředí, ale i jako motivace pro ďalší.
Jozef Novák
Organizace pro udržitelný rozvoj, vzdělávání, publikační činnost, vědu a výzkum
Zdravé životní prostředí je nezbytným předpokladem kvalitního života nás všech. Pečovat o něj by měli nejen jednotlivci, neziskové organizace a komunity či veřejná správa, ale rovněž i soukromé subjekty. Poslední roky v České republice ukazují, že „ekologie“ a udržitelný rozvoj získávájí mezi firmami na popularitě. Nemělo by však jít jen o slova a makrektingovou kampaň, ale o činy a hodnoty podložené skutečnými opatřeními na snížení znečištění, emisí skleníkových plynů či energetické náročnosti výroby. Různá označení proto napomohou spotřebiteli v lepší orientaci mezi právě takovými produkty.
Lukáš Kovanda
Hlavní ekonom investičních fondů
Autor behaviorálně-ekonomických knih
Ochrana životního prostředí by měla být samozřejmostí v chování každého z nás. Prvním předpokladem je povědomí o její důležitosti, stejně jako o významu udržitelnosti. Certifikace a ocenění, která takové povědomí autenticky pomáhají vytvářet či prohlubovat, jsou tedy užitečné a stojí za to je podporovat. Když si každý z nás spontánně vtělí odpovědný přístup k životnímu prostředí do svého každodenního bytí, půjde ve výsledku o mnohem účinnější ochranu životního prostředí, než je ta daná „shora“, tedy státem a jeho úředníky a regulacemi.
Michal Gregor
Jednatel Společnosti
Zdroje jsou omezené, populace vzrůstá a rychlost ničení ekosystémů je bezprecedentní. Často nám bývá předkládáno, že udržitelnost je tím správným směrem, jak z toho ven. Ona sama je ale plná mlhavých proklamací dobrých úmyslů, o kterých je málokdo schopen říci, jak je naplnit. Proto je nutno udržitelnost chápat a řešit v souvislostech v návaznosti na další obory.
Adriana Weberová
Šéfredaktorka
Ochrana životního prostředí a s ní spojená udržitelnost patří mezi často zmiňovaná témata. O jejich důležitosti pro budoucí generace snad nikdo nepochybuje. I proto jsem ráda, že i já mohu být aktivní při výběru značek, které to s udržitelností myslí vážně.
Lukáš Rolf
Program & community manager
Iniciativa českých podnikatelů, vědců a aktivních občanů, která vznikla v čase pandemie. Sdružuje inovativní podnikatele, vědce a aktivní občany a pracuje na návrhu konkrétních opatření pro živou krajinu, méně odpadu a čistou energetiku. Iniciovala přípravu deseti doporučení pro udržitelný restart ekonomiky.
Lenka Mynářová
Spoluzakladatelka iniciativy
Udržitelnost je závazek nás všech. Výjimečnou roli v udržitelnosti hrají značky. Jsou nositelkami udržitelnosti, přenášejí klíčová poselství. Jejich přístup, opravdovost a transparentnost je to, co mění postoje spotřebitelů. Každé úsilí dokáže motivovat další. Stejna tak každé ocenění. Proto Green Brands!
Julian Tóth
COO at ISFC | Director at Czech SIF | Sustainable Investing & ESG research | Sustainable Finance consultingg
Vojtěch Pilnáček
Asociace Progresivních podnikových ekologů
Předseda
Vystudoval Ústav pro životní prostředí Přírodovědecké fakulty Karlovy univerzity, kde se i nadále zabývá biosušením čistírenských kalů. Zároveň pracoval bezmála šest let na Ministerstvu životního prostředí na odboru odpadů. Působil také jako seniorní odpadový expert ve společnosti Cyrkl. APPE založil s cílem propojovat sektor státní správy, byznysu a akademickou sféru.